La CUP proposa que els treballadors cobrin el 100% de la retribució en cas de baixa i reduir la jornada laboral a 35 hores

Davant el comunicat de l’alcaldessa Sònia Scafa acusant l’oposició d’impedir un increment salarial als treballadors i treballadores municipals, la CUP vol posar de manifest que les treballadores i treballadors ja s’estan beneficiant de l’increment salarial de l’1,75% perquè és de caràcter obligatori per a totes les administracions. Malauradament, però, l’alcaldessa encara no ha pagat els endarreriments de l’1,50% acumulats corresponents als mesos de gener a juliol, i del 0,25% des del mes de juliol fins ara, tot i que va començar a pagar la pujada salarial emparant-se en la llei de Pressupostos Generals de l’Estat (PGE), i que és aquesta mateixa normativa la que empara el pagament dels endarreriments corresponents.

El conjunt d'aquests endarreriments els hauria pogut aplicar amb un decret d’alcaldia o cenyint-se directament a la norma, informant de la mesura mitjançant circular al personal afectat, com ha fet per exemple l’ajuntament d’Alella, atès que té el mateix caràcter d’obligatorietat. La CUP considera que la decisió de l'alcaldessa de no fer efectiu aquests endarreriments és del tot arbitrària i l'atribueix a la seva voluntat d'atiar l’enfrontament de les treballadores i treballadors municipals amb els partits de l’oposició, culpabilitzant-los d’un incompliment del qual ella és l'única responsable. De fet, la representació sindical també li ha fet saber a l’alcadessa que podia aplicar l’increment salarial, amb els corresponents endarreriments, de manera directa, però l’alcaldessa ha declinat atendre aquesta petició.

Pel que fa al 0,30% addicional del complement específic (3 euros mensuals aproximadament al mes) s’hauria d’aplicar a través d’un acord entre la representació de les treballadores i treballadors i l’alcaldia. Aquest increment és sobre la totalitat de la massa salarial i per tant és irrellevant el moment en què sigui aprovat mentre sigui durant aquest any. El més adient, però, seria impulsar una modificació de la denominada Relació de Lloc de Treball (RTL) que tampoc no s’ha fet per manca de voluntat del govern municipal. En aquest sentit, la CUP advoca per elaborar la RLT amb la finalitat de tenir una foto actualitzada dels llocs de treball.

D' altra banda, la CUP exigeix que de manera immediata les treballadores i treballadors de l’ajuntament puguin cobrar el 100% del sou en cas de baixa per incapacitat temporal. De fet, la CUP ja ha entrat per registre una instància reclamant que l’aplicació sigui immediata i obrir negociacions per instaurar la jornada de 35 hores perquè es debati en el proper ple. I és que ara per ara agafar-se la baixa uns vint dies pot suposar una penalització de 300 a 400 euros. Un greuge que la majoria de les administracions han corregit, revertint aquesta retallada, per tornar a la situació d’abans perquè és un atemptat més a la classe treballadora. L’aplicació d’aquesta mesura tant esperada pels treballadors i treballadores de les administracions públiques s’hauria de fer mitjançant l'acord amb els representants dels treballadors.

Totes aquestes demandes han estat desateses per l’alcaldessa, que s’ha ha negat en rodó malgrat la insistència de la representació sindical, sota el pretext que és un tema de massa responsabilitat i que ho deixa en mans del proper govern. La CUP remarca que potser té por a què hi hagi més treballadors que s’agafin la baixa per estrès, tenint present l’ambient irrespirable que es viu a l’ajuntament i que ha provocat que ara mateix hi hagi algunes persones de baixa en una situació sense precedents al consistori i que tampoc ha conduït a impulsar un estudi de riscos psicosocials.

Després de quatre mesos sense plens ordinaris per decisió de l’alcaldessa, amb la complicitat de la tinent d’alcalde, Antonia Benítez, i de la secretària municipal, incomplint el Reglament d’Ordenament Municipal (ROM), que estableix que cal fer un ple ordinari cada dos mesos, la CUP s'ha oposat a incloure els punts que Scafa va posar sobre la taula per debatre en el ple per evidenciar el malestar amb el seu tarannà antidemocràtic.  La CUP també vol denunciar la política comunicativa de l’alcaldia, amb greus manipulacions dels fets i autoerigint-se com a “portaveu” dels sindicats sense el seu consentiment, amb tics paternalistes i populistes que es posen de manifest quan ofereix una “gratificació” per poder cobrar el complement específic emulant vells cacics de temps passats.

Ara per ara agafar-se la baixa uns vint dies pot suposar una penalització de 300 a 400 euros en un greuge que la majoria de les administracions ja han corregit