L’Institut Català de Paleontologia desmenteix el Govern i Jurapark i deixa clar que no avala el projecte per construir un parc de dinosaures a Sant Cebrià

“L’ICP no està elaborant cap informe conjunt amb l’empresa Jurapark,  ni tenim cap conveni signat amb aquesta empresa”, a qui “no hem donat cap aval científic ni els hem autoritzat a utilitzar el nostre nom en els seus projectes i no descartem emprendre accions legals si detectem que ha estat així”. Amb aquesta contundència, el director de l’Institut Català de Paleontologia (ICP), Salvador Moyà-Solà, rebat en una carta enviada a l’alcaldessa Sònia Scafa (document adjunt) les afirmacions del regidor d’Urbanisme i Medi Ambient, Javier Mallo, i de Jurapark, que asseguraven que l’ICP estava col·laborant en el projecte de construir un parc de dinosaures a Sant Cebrià. De fet, l’ICP adverteix en la carta enviada a l’alcaldessa que “participem en projectes que posen l’accent en les faunes de dinosaures pròpies de Catalunya i no en aquelles que estan al voltant de faunes que mai van viure en aquest territori”.

Al darrer ple, celebrat el 26 de gener, Mallo va afirmar que l’empresa faria un escrit de resposta al comunicat de la CUP conjuntament amb l’ICP (com es pot sentir a l’àudio adjunt). El regidor, que arriba fins i tot a negar que Moyà sigui el director de l’ICP, afirma que Jurapark i l’ICP tenen un conveni signat i reitera que la resposta serà conjunta. “La redacció l’està fent el director de l’ICP perquè aquest” (en referència a Moyà Solà) “és un director d’àrea i quan vegis la resposta em tornes a dir que aquest senyors menteixen” va assegurar Mallo, que va afegir que el representant de l’empresa que va presentar el projecte als grups municipals va dir que “existia un acord amb l’ICP per desenvolupar un informe de quines eren les espècies de la zona”.

Amb la carta, el màxim responsable del centre de referència de paleontologia a Catalunya també desmenteix el comunicat de Jurapark (document adjunt). El president de l’empresa, Francisco Mantilla, escriu al comunicat que “Jurapark exposa en les seves instal·lacions fòssils (reals i reproduccions) amb el permís i en col·laboració dels organismes i ens oficials (com seria l'ICP i altres a nivell internacional”.  Una afirmació que entra en contradicció amb la filosofia de l’ICP,  contrari a la adquisició de patrimoni cultural, una pràctica no permesa al nostre país atès que la legislació catalana prohibeix la venda de fòssils, tot i que d’altres països sí que permeten la seva comercialització. Mantilla també afirma que després d’una primera trobada amb l’ICP “fa uns anys” en què “la percepció va ser molt positiva i interessant per ambdues parts”, “fa poc vàrem tenir una conversa i les intencions segueixen igual, tot es parlarà quan el projecte sigui ferm, però hi ha interès per ambdues parts per divulgar la paleontologia catalana”.

Davant la manipulació de l’empresa i del mateix govern, la CUP considera que el projecte queda totalment desacreditat i reclama a totes les forces polítiques amb representació al consistori que retirin el seu suport inicial al projecte. La falsedat dels seus procediments en la presentació del projecte és, a parer de la CUP, un argument prou de pes com per descartar aquest parc temàtic que ja ha estat rebutjat als altres cinc pobles on s’ha presentat. I és que la CUP també ha pogut confirmar que el director científic de Jurapark, Gerard Gierlinski, no va col·laborar en “la investigació de les empremtes de Fumanya l’any 1992” tal i com defensa Mantilla al seu escrit. Els responsables del Centre d’Informació de Fumanya, que lidera la recerca de l’impressionant jaciment paleontològic amb més de 3.500 empremtes de dinosaures de més de 65 milions d’any,  han comunicat a la CUP que desconeixen qui és Gierlinski, que simplement va participar en un simposi internacional celebrat a Fumanya el 2005.  La formació ecologista, l’única que ha mostrat el seu rebuig frontal al parc per l’impacte que suposaria per al nostre entorn i el nostre poble, reclama alhora que el regidor Javier Mallo assumeixi responsabilitats per haver mentit en afirmar que Jurapark i l’ICP treballaven junts en el projecte.

El regidor d'Urbanisme, Javier Mallo, va dir al darrer ple que la resposta al comunicat de la CUP aniria signada per Jurapark i l'Institut Català de Paleontologia