La CUP exigeix que es reverteixi l’increment del 13% de la taxa d’escombraries que ultima el govern

Després d’apujar-se el sou, ara augment dels impostos. El govern municipal d’ERC i JxCat té la intenció d’incrementar un 13% la taxa d’escombraries el proper any, cosa que significaria que els habitants del poble hagin de pagar uns 20 euros més anuals. En un context de crisi com l’actual fruit de la pandèmia i quan la majoria d’administracions miren de reduir o no apujar les càrregues impositives, la CUP considera que està totalment fora de lloc aquest increment de la taxa d’escombraries. Un servei que amb la privatització ha empitjorat i ha precaritzat les condicions laborals dels seus treballadors com han denunciat ells mateixos en reiterades ocasions.

En la comissió informativa prèvia al ple, que se celebra aquesta setmana, l’executiu va justificar aquest augment al·legant que es tracta d’un servei molt deficitari i que les condicions del retorn pel reciclatge han canviat, tot i que l’empresa que ho gestiona, Resmar, va assegurar que si el reciclatge millorava, el preu també baixaria. «Vint euros anuals no treu de menjar a ningú», va dir en la comissió informativa Jordi Marqueño, primer tinent d’alcalde i regidor d'Urbanisme i Medi Ambient, demostrant la seva poca empatia davant dels recels que va despertar entre la resta de partits. Tampoc s’entén que el govern no ofereixi noves bonificacions per fer ús de la deixalleria i mantingui el 20% existent.

El cas és que la CUP va ser l’únic partit que es va oposar en el seu moment a l’externalització del servei de recollida d’escombraries perquè la resta de partits van subscriure el conveni amb Resmar el 27 de setembre 2017. De fet, l’AVSC, que ara també reclama municipalitzar el servei, va ser qui va promoure la seva privatització quan tenia l’alcaldia. Una empresa que està controlada en un 51% per Cespa, controlada al 100% per Ferrovial, implicada en el cas del 3%.

El conveni també estipula que hi hagi una comissió de seguiment paritària entre representants de l’ajuntament, Resmar i Consell Comarcal per que es reuneixi un cop al mes, però sorprenentment no s'aiquequen actes de les reunions impossibilitant la supervisió de la seva gestió i que es justifiqui aquest increment, incomplint la mateixa llei 4/2015 d'1'octubre que fa referència el conveni que obliga a emetre actes de cada reunió. Davant d’aquests fets, la CUP exigeix que es recuperi el servei o, si més no, es millorin les condicions del conveni tenint present que el contracte té una vigència de 4 anys i que caduca l’any vinent. En aquest sentit, la formació independentista recorda que el contracte estableix que es pugui renovar any a any i no directament quatre anys més com assegura el Govern i posa d’exemple Sant Pol, que manté la mateixa taxa per la crisi. El "parany" és que en el contracte de 4 anys s'incorporava la compra d'un camió que cal amortitzar en 8 anys, cosa que permetria a Resmar allargar el conveni. La CUP reclama que d'una vegada per totes es fiscalitzi la tasca que porta a terme Resmar i si cal denunciar el conveni per incompliment

L’AVSC, que ara també reclama municipalitzar el servei, va ser qui va promoure la seva privatització quan tenia l’alcaldia