La CUP impulsa el vot independentista, que s’enfila fins gairebé el 56% dels vots

La irrupció de la CUP per primera vegada en unes eleccions espanyoles ha impulsat el vot independentista arreu del nostre país i també al nostre municipi. Les tres forces estrictament independentistes van aconseguir el 55,8% dels vots el passat 10-N, superant en gairebé tres punts (52,9%) el registre assolit fa només set mesos.

La CUP és la que experimenta un major creixement de les tres formacions. Tot i que ERC va tornar a quedar en primera posició amb un 30,8% de vots va perdre més de dos punts en relació als comicis del 28-A. JxCat, que va quedar en segon lloc, va créixer 1,5 punts, però l’augment més espectacular el va protagonitzar la CUP si ho comparem amb els resultats que va assolir el Front Republicà, on hi participava Poble Lliure, una de les dues grans organitzacions que formen part de la formació assembleària.

Si la coalició de Som Alternativa, Pirates i Poble Lliure no va arribar ni al 5% dels vots (4,8%) a les anteriors eleccions espanyoles, ara la CUP ha aconseguit arribar al 8,1% dels vots amb un increment de 3,3 punts. En aquest sentit, els cupaires han sabut capitalitzar el descontentament de part de l’independentisme amb ERC per la seva voluntat d’investir Pedro Sánchez tot i la negativa del PSOE a abordar el conflicte polític i alhora han mobilitzat els sectors més refractaris a votar en aquests comicis.

Més enllà de l’independentisme, la CUP també és el partit que més creix en relació amb la resta de formacions. El PSOE, que perd 71 votants, passa del 15,1 al 12,6% dels vots; Podem, en perd 63, però el descens de vuit punts de la participació fa que només baixi quatre dècimes (13,1%) i Ciutadans s’estimba en recular del 8 al 3,8% dels sufragis. Una disminució que permet al PP pujar gairebé dos punts (5,5%) o a Vox, fer-ho si fa no fa en el mateix percentatge (5,3%). En qualsevol cas, la CUP celebra que l’espanyolisme passi del 30,1 al 27,5 dels vots amb una disminució que frega el 3% i que el sobiranisme, amb la inclusió dels comuns, es dispari fins al 69,9%.

En una jornada sense cap mena d’incidents, la CUP critica l’excés de zel del govern municipal a l’hora de retirar els llaços grocs que havia penjat el CDR la nit abans de les eleccions a instàncies de la secretària municipals i de l’interventor de Vox quan la Junta Electoral de Zona (JEZ) no habia rebut cap queixa i a les passades eleccions municipals també hi havia llaços als voltants de l'escola. En aquest sentit, els cupaires defensen la necessitat de promoure la desobediència des del món local ara que Sant Cebrià gaudeix d’un govern independentista i critiquen que ERC i JxCat retiressin els llaços quan ni tan sols havien estat advertits.

La formació independentista és la que més creix al poble amb més d'un 8% dels vots