La CUP proposa posar en marxa un servei de taxi col·lectiu per als joves

La CUP proposa posar en marxa un servei de taxi diürn i nocturn col·lectiu per als joves perquè es puguin desplaçar fins a Sant Pol o d’altres pobles de la comarca a un preu assequible. El servei es vehicularia a través de l’ajuntament que centralitzaria les inscripcions a través de la pàgina web, correu electrònic o una aplicació creada expressament per agilitzar el tràmit. Amb aquesta mesura que la CUP presentarà a través d’una moció oberta a esmenes en el proper ple, els joves de 16 a 29 anys gaudirien d’uns horaris que no s’ajusten als que presta el bus regular facilitant així la seva mobilitat. En un poble amb l’obstacle de no tenir tren i disseminat fruit de les diferents urbanitzacions existents, aquest servei a demanda permetria als joves desplaçar-se amb llibertat resolent una problemàtica que fins ara cap govern ha encarat.

Cal recordar que tots els pobles de la costa del mitjà i alt Maresme tenen l’avantatge de gaudir d’un bus nocturn que va de Pineda a Barcelona i en sentit invers des de les 11 de la nit i fins les sis del matí durant tot l’any, però en queden al marge els municipis interiors com el nostre. I la comunicació amb gent de la seva edat d’altres municipis resulta més necessària que mai per la manca d’oferta d’oci dels joves del nostre poble, que a dia d’avui encara no disposen de cap espai on poder trobar-se a les tardes o a les nits.

La CUP s’ha reunit amb el taxista del poble, que ha mostrat la seva disponibilitat a efectuar aquest servei després de perdre, un mes després d’adquirir la llicència i sense tenir-ne coneixement, el transport a demanda, que suposava el 80% dels seus ingressos. En aquest sentit, la formació assembleària subratlla la necessitat de mantenir el taxi municipal per la important funció que realitza, especialment amb la gent gran que viu a les urbanitzacions, i aposta per potenciar-lo amb el transport juvenil col·lectiu, que es podria estendre a la resta de la població.

D’aquesta manera, s’evitaria l’habitual imatge de veure joves pujar per la carretera a la matinada amb els perills que això comporta i les famílies tampoc haurien de fer viatges amunt i avall per portar o recollir els seus fills. De fet, el taxi municipal és de vuit places, cosa que reduiria el preu ostensiblement si anés ple o gairebé ple per al desplaçament a Sant Pol, on els joves ja podrien agafar el tren o el bus nocturn. Aquest trajecte costa 10 euros de 8 h a 20 h i 13,50 euros de 20 a 8 h amb un suplement de 3,50 a partir de 4 viatgers, fet que representaria una despesa de menys tres euros per jove si al taxi hi van sis persones en la franja més cara, la nocturna. La carrera fins a Calella es mou entre els 15 i els 17 euros, mentre que a Mataró és de 34 a 37 euros, unes tarifes assumibles per a les famílies si el seu cost es reparteix i l’ajuntament, alhora, en subvenciona una part. En tots aquests casos, caldria sumar-hi els vuit euros de suplement per arribar fins a les urbanitzacions.

A falta de concretar tots els detalls amb el govern municipal, que haurà de signar un conveni específic amb el taxista, els interessats en fer ús d'aquest servei s’haurien d’inscriure a la pàgina web del consistori o en una aplicació que s’activés per facilitar el tràmit i identificar-se amb el seu DNI en el moment de pujar al taxi. El servei es pagaria per avançat per evitar que hi hagi cancel·lacions de darrera hora que repercuteixin en el taxista tal i com ell mateix ha demanat.

La CUP defensa que el consistori subvencioni un percentatge del viatge perquè el seu cost no repercuteixi íntegrament a les famílies per incentivar el servei i creï un bonus de diferents viatges per bonificar els que l’utilitzen més. En aquest sentit, la CUP reclama a l’ajuntament que busqui finançament a la Diputació de Barcelona o al Consell Comarcal del Maresme per poder gaudir d’aquest servei per corregir el greuge que suposa per Sant Cebrià no disposar del bus nocturn que sí que tenen els municipis de la costa i també pobles interiors com Alella, Palafolls, Santa Susanna, Teià, Tiana, Tordera o Vilassar de Dalt els caps de setmana. Aquests ajuts serviran per reduir encara més el cost del transport col·lectiu tant per a les famílies com per als habitants del poble en general.